کاهش 131000 شغل در آمریکا

کاهش 131000 شغل در آمریکادر ماه جولای روی داد

صف بیکاران آمریکایی / عکس: Getty Images


    
    اقتصاد آمریکا در ماه جولای 131،000 شغل دیگر را از دست داد. این دومین ماه متوالی بود که در آن مشاغل آمریکا از بین رفت.
    وزارت کار ایالات متحده آمریکا با اعلام این خبر افزود: در این مدت بخش خصوصی 71،000 شغل به تعداد مشاغل این کشور افزوده است، اما هر دوی این ارقام بدتر از انتظارات بوده است. به رغم کاهش کل تعداد مشاغل، نرخ بیکاری آمریکا بدون تغییر و در حد 5/9 درصد باقی ماند. بسیاری از تحلیل گران نگران آن هستند که نرخ بالای بیکاری احیای اقتصادی آمریکا را تحت تاثیر خود قرار دهد. این گزارش وزارت کار آمریکا باعث شد ارزش سهام بورس های آمریکا و اروپا افت کند. کاهش در بورس های لندن، پاریس و فرانکفورت بین 6/0 درصد تا 3/1 درصد بود. به علاوه ارزش دلار هم سقوط کرد و در برابر هر پوند انگلیس با حدود نیم سنت کاهش به 5983/1 دلار رسید. ارزش دلار در برابر هر یورو نیز حدود یک سنت کاهش یافت و به 3284/1 دلار رسید.
    این آمار تازه ناشی از نابودی 143،000 شغل موقتی آمریکایی ها است که در سرشماری آمریکا به حساب آمده بودند، اما در ماه جولای مشاغل خود را از دست دادند. در ماه ژوئن 225،000 فرد شاغل شغل خود را ترک کردند. از اکتبر سال گذشته میلادی تاکنون ماه ژوئن اولین ماهی بود که در آن مشاغل کل اقتصاد آمریکا نسبت به ماه پیش از آن کاهش یافت.
    اگرچه تاثیر سرشماری می تواند توجیهی برای از بین رفتن مشاغل آمریکا باشد، اما این آمار پایه و اساس نگرانی هایی خواهد شد مبنی بر اینکه اقتصاد آمریکا در مسیر احیای خود با چالش هایی مواجه است. بخصوص آنکه گزارش های ماهانه مشاغل یکی از با اهمیت ترین شاخص هایی است که در آمریکا از نزدیک مورد توجه قرار می گیرد.
    وضعیت موجود اشتغال آمریکا بخاطر آن است که میزان استخدام افراد در بخش خصوصی همچنان در حد ضعیفی باقی مانده است. میزان استخدام ها در بخش تولید تا 36،000 شغل افزایش یافته است. این رقم برای بخش بهداشت و درمان 27،000 شغل و برای بخش معدن 7،000 شغل بوده است.
    بارت فون آرک از شرکت تحقیقاتی کانفرنس بورد می گوید: «افزایش متوسط تعداد مشاغل بخش خصوصی این واقعیت را تایید می کند که اقتصاد آمریکا در مسیر رشد به کندی حرکت می کند و زمان زیادی لازم است تا ماشین مشاغل گرم شود.» وی افزود: «سرعت فعلی برای اشتغال زایی کندتر از آن است که بتواند هشت میلیون شغل از دست رفته در دوران رکود را جبران کند. این اتفاق نه در سال آینده میلادی روی خواهد داد و نه دوسال دیگر. شاید تا پنج سال دیگر هم شاهد آن نباشیم.»
    آمار دیگری که در هفته گذشته منتشر شده بود نشان داد که رشد اقتصادی ایالات متحده آمریکا بین ماه های آوریل تا ژوئن کند شد؛ طوری که تولید ناخالص داخلی این کشور به 4/2 درصد رسید. این در شرایطی است که این نرخ در فصل گذشته 7/3 درصد بود. علاوه بر این بازار مسکن آمریکا هم ظرف دو ماه گذشته ضعیف شد. اما دولت آمریکا تاکید می کند که خطر بازگشت به رکود، اقتصاد این کشور را تهدید نمی کند.
    کریستین رومر، مشاور اقتصادی کاخ سفید در مصاحبه ای با شبکه تلویزیونی ام اس ان بی سی در پی اظهارات روز پنج شنبه رییس جمهوری کشورش، باراک اوباما، گفت: «من نگران یک رکود دوباره نیستم.»
    اما بیل چنی، اقتصاددان ارشد مرکز جان هانکوک می گوید: «اگر ما تا پایان سال شاهد افزایش چشمگیر مشاغل در آمریکا نباشیم، اقتصاد آن به مشکلی بزرگ دچار خواهد شد.»
    بسیاری از تحلیلگران نیز بر این باورند که حتی بسیاری از مشاغلی که ایجاد می شوند دستمزدهای کافی ندارند تا بتواند موجب جهش در هزینه مصرف کنندگان آمریکایی شود و یک محرک برای اقتصاد آمریکا محسوب شود.
    

صف بیکاران آمریکایی / عکس: Getty Images

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد