فناوری برای بهبود کیفیت زندگی نابینایان

 
یکی از مشکلات اصلی نابینایان ناتوانی در خواندن و نوشتن متون عادی و استفاده از دستگاه های الکترونیکی مصرفی از قبیل تلفن های همراه هوشمند و لوح- رایانه های لمسی است. به نظر می رسد که دنیای ارتباطات بیکار ننشسته و با بهره گیری از فناوری های نوین تلاش هایی را برای قابل استفاده کردن این ابزارهای الکترونیک برای نابینایان آغاز کرده است.
    انگشتانه بریل این انگشتانه یک برگردان کننده حروف بریل است. در این انگشتانه ویژه، یک فناوری مینیاتوری به کار رفته است که به کاربر اجازه می دهد انگشت خود را روی یک واژه معمولی سر بدهد و آن را به خاطر یک بازخورد لمسی به صورت خط بریل حس کند وکتاب های کاغذی معمولی حروف و کلمات را به صورت حروف بریل بخوانند.
    
    تلفن همراه بریل
    «سئونکئون پارک» طراح کره ای از سال گذشته روی یک نمونه آزمایشی تلفن های همراه ویژه نابینایان کار می کند. این تلفن همراه یک صفحه نمایشگر و یک صفحه کلید با حروف بریل دارد. این طراح با استفاده از ماده پلاستیکی «پلاستیک فعال الکتریک» توانسته است فناوری ویژه ای به نام «بازخورد لمسی عملکردی» را فعال کند. این فناوری، یک عملکرد ویژه است که به تلفن همراه اجازه می دهد در زمان واقعی هر نوع متنی را از طریق یک بازخورد غیرصوتی لمسی و برپایه کد بریل نشان دهد. به این ترتیب کاربر نابینا می تواند نه تنها «اس.ام.اس» ها را بخواند و بنویسد بلکه می تواند روی تلفن همراه خود بازی کند و یا وارد سرویس های آنلاین ساده بشود.
    
    چاپگر و اسکنر بریل
    Haptic Braille عنـــــــوان دستگاهی است که قادر است متنی را که با حروف معمولی نوشته شده است اسکن کند و از طریق یک بازشناسی کاراکترهای نوری که استاندارد چاپ های دیجیتالی است، متن را شناسایی کرده و سپس متن را به حروف بریل تبدیل کند. این حروف بریل روی سطح دستگاه ظاهر می شود و کاربر می تواند متن را به راحتی بخواند.
    همچنین این دستگاه الکترونیکی کوچک قادر است هر نوع متنی از روزنامه ها تا آگهی ها و اطلاعیه های دیواری را به خط بریل تبدیل کند و ارتباط نابینایان را بطور ملموسی با دنیای افراد بینا محکم تر کند.
    
    تلفن همراه هوشمند بریل
    تلفن همراه هوشمند بریل یک تلفن همراه دیگر ویژه نابینایان است.
    این تلفن همراه بریل نیز که درحال حاضر در حد یک طرح مفهومی است راهنمای صوتی و خطوط بریل را برای ارتباط برقرار کردن با کاربر استفاده می کند.
    سپس یک نمایشگر سیلیکونی بریل یک سیگنال صوتی را از راه بلوتوث به هدست دستگاه که کاربر آن را روی گوش های خود گذاشته است ارسال می کند و به این ترتیب نابینا می تواند مطالب نوشته شده تلفن همراه شامل شماره تلفن های ذخیره شده و پیام های متنی را بخواند.
    بریل نویس
    گروهی از طراحان کره ای دستگاه دیگری به نام Braille Stapler را طراحی کردند که می توانند نابینایان را به دنیای بیرون متصل تر کنند.
    این دستگاه، قابل حمل و سریع بوده و استفاده آسانی دارد. این طرح مفهومی از حدود شش دکمه استفاده می کند. کاربر برای استفاده از این دستگاه یک ورقه کاغذ را وارد Braille Stapler می کند و با ضربه زدن به این شش دکمه فوراً و به سادگی متن خود را می نویسد.

شاخص سهام جهانی رکورد دو سال و نیم گذشته را شکست


گروه بین الملل- دیروز، چهارشنبه، شاخص سهام جهانی به رکورد خود طی دوسال و نیم گذشته رسید. این درحالی بود که بورس های جهان وضع متفاوتی داشتند به طوری که پس از گزارش درآمدی شرکت اپل، ارزش سهام شرکت های تکنولوژی در آسیا افزایش یافت. اما بورس های اروپا درمیان تلاش برای حل مشکل بدهی های این قاره، دچار کاهش شدند.
    شاخص سهام جهانی ام اس سی آی 4/0 درصد رشد کرد و به بالاترین سطح خود از اوت سال 2008 تاکنون رسید.
    در آغاز معاملات در اروپا، شاخص فوتسی 100 انگلستان کمتر از 1/0 درصد کاهش یافت و به 89/6050 واحد رسید. شاخص داکس آلمان بدون تغییر در رقم 57/7141 واحد باقی ماند. شاخص سی ای سی-40 فرانسه 2/0 درصد افت کرد و به 77/4006 واحد رسید. فروش آتی شاخص ها در وال استریت نیز با کاهش روبه رو شد و فروش آتی شاخص میانگین صنعتی داوجونز با اندکی کاهش به 11808 واحد رسید. فروش آتی شاخص استاندارد اند پورز 500، 2/0 درصد سقوط کرد و به 60/1292 واحد رسید. روز سه شنبه پس از بسته شدن وال استریت، شرکت اپل گزارش درآمدی خود را منتشر کرد. این گزارش به دلیل فروش خوب آی فون و آی پد، بهتر از حد انتظار بود. در آسیا، شاخص کاسپی کره جنوبی 9/0 درصد جهش کرد و به 69/2115 واحد رسید. ارزش سهام شرکت سامسونگ الکترونیکس 9/2 درصد افزایش یافت و به 997000 وون رسید. شاخص میانگین نیکی 225 ژاپن 4/0 درصد رشد کرد و به 10/10557 واحد رسید. شاخص هنگ سنگ هنگ کنگ 1/1 درصد جهش کرد و به 62/24419 واحد رسید. شاخص ای اس اکس 200 استرالیا با افزایش 7/0 درصدی روبه رو و در رقم 60/4834 واحد ثابت شد. روز سه شنبه شاخص ها در وال استریت افزایش یافتند زیرا سرمایه گذاران به نتایج ضعیف درآمدی موسسه مالی سی تی گروپ و خبر مرخصی پزشکی استیو جابز اهمیت ندادند. سرمایه گذاران درعوض بر افزایش هدف قیمت گذاری شرکت گوگل و نتایج درآمدی شرکت کاترپیلار تمرکز کردند. گزارش درآمدی شرکت کاترپیلار هفته آینده منتشر می شود. در آستانه انتشار گزارش درآمدی شرکت اپل و پس از آن که استیو جابز مدیرعامل این شرکت اعلام کرد به مرخصی پزشکی می رود، ارزش سهام این شرکت 3/2 درصد سقوط کرد و به 65/340 واحد رسید. اما کاهش ابتدای روز ارزش سهام این شرکت جبران و از فشار بر شاخص بخش تکنولوژی کاسته شد. روز سه شنبه کاهش ارزش سهام شرکت اپل با افزایش 5/2 درصدی ارزش سهام شرکت گوگل جبران شد. علت افزایش ارزش سهام گوگل این بود که سرمایه گذاران در آستانه انتشار گزارش درآمدی این شرکت، هدف قیمت گذاری سهام گوگل را افزایش دادند. شاخص میانگین صنعتی داوجونز 55/50 واحد یا 43/0 درصد افزایش یافت و به 93/11837 واحد رسید. شاخص شانگهای کامپوزیت 78/1 واحد یا 14/0 درصد رشد کرد و به 02/1295 واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت 55/10 واحد یا 38/0 جهش کرد و به 85/2765 واحد رسید.

تلفن همراه و کودکان

تلفن همراه تبدیل به اسباب بازی جدید کودکان و نوجوانان شده است؛ اسباب بازی جدیدی که بحق به عنوان اسباب بازی خطرناک از سوی کارشناسان لقب گرفته است. شاید بسیاری از والدین نظارت بر استفاده از رایانه و بازی های رایانه ای از سوی فرزند خود داشته باشند، اما اغلب در مورد تلفن همراه بی تفاوت هستند، غافل از این که این وسیله نه تنها خطر امواج خود روی سلامت کودک را دارد بلکه دیگر تنها وسیله ای برای تماس با دیگران نیست بلکه ابزاری فراتر از یک رایانه است. در حال حاضر، کودکان زیادی تلفن همراه شخصی در اختیار دارند که درست مثل داشتن یک رایانه است و نیازمند کنترل از سوی والدین است.
    بازی های رایانه ای موجود روی موبایل های امروزی چیزی از بازی های موجود روی رایانه های شخصی کم ندارد. این بازی ها به همان میزان که محبوب ترین بازی کودکان در این دوره لقب گرفته اند، می توانند به عنوان یک تهدیدکننده جدی برای سلامت روح و روان و جسم آنان نیز به شمار روند. روان شناسان همواره در بحث شکل گیری شخصیت رفتاری و گفتاری افراد به نقش ابزارهایی چون تلویزیون، کتاب و مطبوعات تاکید می کنند. اکنون با شکل گیری دنیای پیچیده بازی های رایانه ای هشدارها درباره آسیب پذیری شخصیت بچه ها و تاثیرگذاری آن بر جامعه شدت یافته است.
    به عقیده روان شناسان آن گونه که نسبت به نقش این بازی ها در پرورش خلاقیت و شکوفایی ذهن و اندیشه کودکان و نوجوانان تاکید می شود، باید از عواقب ناشی از افراط در انجام بازی ها و نامناسب بودن بازی ها با سن آنها نیز هشدارداد.
    این بازی ها همچون بسیاری از مصادیق فناوری باید در مسیر صحیح و جایگاه واقعی خود قرار گیرند تا بتوانند سودمند واقع شوند در غیر این صورت می توانند ضررهای بسیاری را در بر داشته باشند.
    بحث اشعه های مضر تلفن همراه موضوع مهم دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد. کارشناسان سلامت هشدار داده اند کودکانی که در معرض امواج تلفن همراه قرار دارند چه در دوران جنینی و در رحم مادر و چه پس از تولد تا رسیدن به 7 سالگی بیشتر با خطر بروز مشکلات رفتاری مواجه هستند. باید توجه داشت عمق نفوذ تشعشع الکترومغناطیسی ناشی از گوشی تلفن همراه در کودکان کمتر از10 سال بیش از 2 برابر بزرگسالان است. این میزان نفوذ برای کودکان کمتر از 5 سال نیز به بیش از 3 برابر می رسد. این در حالی است که کودکان به دلیل سیستم عصبی در حال رشد خود و جذب انرژی بیشتر نباید زیاد از تلفن همراه استفاده کنند. استفاده از سرویس پیام کوتاه یا «هندزفری» برای کودکان در این موارد توصیه می شود.
    در کنار این مسائل نباید مشکلات فرهنگی استفاده از تلفن همراه را از یاد برد. در گذشته اگر پدر و مادری از دوستان فرزندشان خوششان نمی آمد، رفت و آمدهایش را کنترل می کردند یا نهایتا اجازه بیرون رفتن از خانه را به او نمی دادند و تلفن ها را خود پاسخ می دادند، اما با وجود تلفن همراه امروز امکان کنترل برای خانواده ها بسیار کم و دشوار شده، یک کودک می تواند به صورت پنهانی پیامک بفرستد یا ام ام اس دریافت کند بی آن که خانواده اش از این موضوع باخبر شوند.
    دانش ضعیف اغلب والدین نسبت به ظرفیت های فنی گوشی، قیمت ناچیز سیمکارت های تلفن همراه، عدم ثبت هویت مالک نسبت به سیمکارت های اعتباری و... همه نکاتی است که می تواند کودکان را به قربانیان تلفن همراه تبدیل کند.

برگشت به اصل: واقعیت یا بازاریابی؟


منبع: HBR


    گوردون مک مستر مدیر عامل هانسک موتور، مدیر جدید بازاریابی سازمان را به سایر مدیران سازمان معرفی می کرد. گوردون به گروه گفت: «می خواهم همه تان بدانید که مارتی همان کسی است که ما منتظرش بودیم. من می دانم که او در چه فکری است و چه کاری می خواهد انجام دهد و او از حمایت همه جانبه من برخوردار است.»
    گوردون، مارتی را از دوران جوانی اش که تازه از رشته MBA فارغ التحصیل شده بود می شناخت. او بود که یک سازنده بطری نوشابه را به یک سازمان نو آور در زمینه نوشابه های انرژی زا تبدیل کرده بود. از آنجایی که امروز اولین روز کاری بود، مارتی با کت و شلوار رسمی در جلسه حاضر شده بود که همه را تحت تاثیر قرار دهد، ولی چیزی که پاولامدیر بخش ارتقا را بیشتر از همه تحت تاثیر قرار داده بود، چکمه های واکس نزده ای بود که او زیر این کت و شلوار رسمی پوشیده بود.
    مارتی به همکاران جدیدش توضیح داد که هانسک زمانی رقیب هارلی داویدسون به حساب می آمد، ولی در مقابل موتور های سر سخت هارلی، بیشتر به مذاق آنهایی خوش می آمد که به دنبال موتوری بودند که بی صدا بود. یک هانسک سوار، قانون شکن و یک فرد طرد شده نبود. او یک یاغی واقعی بود.
    ولی سازمان همان اشتباه رایج رفتن به دنبال بازار های جدید به قیمت از دست دادن بازار فعلی را تکرار کرده بود. بیست سال پیش سعی کرده بود خود را به خاطر تولید موتور های بی صدا بشناساند. به این ترتیب که افرادی هانسک را می راندند که دوست نداشتند مشاهده شوند. زمانی بود که سازمان سعی کرده بود به مذاق جوانان خوش بیاید و از تبلیغات خاص آن زمان استفاده کرده بود.
    روز بعد، همان طور که پاولافکرش را کرده بود، مارتی بدون کت و شلوار رسمی سر کار حاضر شد و به همه گفته بود که نمی خواست همان روز اول همه را بترساند. سپس گفته بود: «مسلما تغییراتی به وقوع خواهند پیوست، ولی ما تنها در صورتی در این کار موفق می شویم که با هم متحد باشیم. ما یک سازمان جدید کار آفرین نیستیم که یک روز فیلم می فروشد و روز بعد از محیط زیست
    حمایت می کند. ما بهترین موتورسیکلت های دنیا را تولید می کنیم و باید به اصلمان برگردیم. ما می خواهیم همان سازمان اصیلی باشیم که روزی بودیم.»
    
    
    مشکل زیر دندان
    مارتی در میان صدها موتوری که برای فروش به نمایش در آمده بودند قدم می زد. او از سال آخرش در کالج که تصادف بدی با موتور داشت، دیگر سوار موتور نشده بود، ولی با نگاه کردن به موتورها به یاد می آورد که زمانی که موتوری را می راند احساس آزادی و بادی که در موهایش می پیچید را چقدر دوست داشت. او با دیدن تبلیغات حس کرد که اینجا همان چیزی است که فکرش را می کرد. همان بروشور های قدیمی و موتور هایی بسیار تمیز. او به خاطر سپرد که در نمایش بعدی بگوید که برخی موتور های کثیف تر را به نمایش بگذارند.
    قبل از اینکه نمایشگاه را ترک کند، پاولارا به کناری کشید و گفت: «من واقعا ناامید شدم. نه اینکه فکر کنم اینها تقصیر تو است. ولی چیز های زیادی برای اصلاح کردن وجود دارند. من زمانی را با کانی که با مشتریان سر و کله می زد گذراندم. او زن خوبی است و محصولات را به خوبی می شناسد. ولی تا حالاسوار موتور شده است؟»
    «مارتی، مشتریان عاشق او هستند.»
    «مطمئنا او فرد و کارمند خوبی است، ولی شاید برای ارتباط مستقیم با مشتریان مناسب نباشد. افرادی باید با مشتریان ارتباط داشته باشند که زمانی که یک مشتری وارد نمایشگاه می شود، روغن موتور را زیر ناخن هایش ببیند و مسلما کانی و بسیاری دیگر جز این دسته نیستند.»
    پاولاافسوس خورد. مسلما کانی از شنیدن این حرف نابود می شد. چند روز بعد در یکی از جلسات سازمانی که مارتی در یکی از زمین های موتور سواری برگزار کرده بود، از همکارانش پرسید: «چند نفر از شما تا حالاسوار موتور شده است؟»نیمی از دست ها بالارفت. «خوب حالادست ها را بالانگه دارید و بگویید چند نفر از شما تا حالاسوار یک هانسک بوده است؟»یک سوم دست ها پایین آمدند. «خوب چند نفر تا حالایک هانسک داشته است؟»و تنها سه دست بالاماند. «خوب تجربه تان با هانسک را شرح دهید. به خصوص به من بگویید زمانی که سوار مدل 2000 هانسک بودید، چه احساسی داشتید؟»
    زنی گفت: «احساسی مانند اینکه سوار یک گاو وحشی باشم.» زک از بخش سرمایه گذاری گفت: «من تمام مدت حس می کردم که همین الان است که بیفتم.» مارتی گفته بود: «ما چطور می توانیم یک سازمان اصیل باشیم زمانی که افراد بازاریابی مان هم نمی خواهند سوار یک هانسک شوند؟»
    فردای آن روز پیت، مدیر بخش PR سازمان، در راهرو جلوی مارتی را گرفت و پرسید: «من کمی با نوشته هایت در مورد بودجه بندی گیج شده ام. درست است که بسیاری بازاریابی به یک دلیل خاص را کاری زائد می بینند ولی...»
    مارتی حرف او را قطع کرد و گفت: «من با دلیل بازار یابی مشکل داشتم. نه با بازار یابی به یک دلیل خاص».
    «تو با امنیت موتور مخالفی؟»
    مارتی خندید: «نه من با آن کاملاموافقم. ما امن ترین موتور ها را می سازیم. ولی دلیلی که تو می خواهی برای آن بازار یابی کنی، امنیت نیست. حمایت از قانون کلاه ایمنی است.»
    «این کلاه ها زندگی را نجات می دهند.»
    «مطمئنا این کار را می کنند. ولی یک هانسک سوار نمی خواهد مجبور به پوشیدن یک کلاه باشد. او نمی خواهد مرتبا این موضوع به او یاد آوری شود که باید زنده بماند. او می خواهد احساس زنده بودن کند. آزادی در انتخاب چیزی است که می خواهد و در صورتی که ما از این قانون حمایت کنیم، این آزادی را از او گرفته ایم.»
    «در این صورت آیا ما افرادی بی مسوولیت نمی شویم؟»
    «دفترچه راهنمای موتور ها به صاحب موتور می گویند که کلاه را بر سر بگذارند، ولی میان این دفترچه و بازاریابی تفاوت وجود دارد. ما باید به مشتریانمان یادآوری کنیم که ما برای قدرتمند بودن موتورمان نیازی به سر و صدای اضافی نداریم. این یک دلیل اصیل برای هانسک است.»
    
    
  به ادامه مطلب بروید

ادامه مطلب ...

تداوم افزایش شاخص نیکی ژاپن


   گروه بین الملل- دیروز چهارشنبه بورس های آسیا با افزایش روبه رو شدند و رشد فصل چهارم شاخص میانگین نیکی ژاپن ادامه یافت. اما شاخص اصلی استرالیا کاهش یافت. زیرا بدی وضع آب و هوا موجب سقوط ارزش سهام شرکت های معدنی شد.
    به رغم افزایش ارزش ین در برابر دلار، شاخص میانگین نیکی 225 ژاپن 5/0 درصد رشد کرد. این شاخص در فصل آخر سال 2010 حدود 10 درصد جهش کرده اما طی این سال کاهش 2 درصدی را ثبت کرده است. شاخص ام اس سی آی بورس های آسیایی خارج از ژاپن نیز 5/0 درصد رشد کرد. این شاخص از ابتدای سال 2010 تاکنون بیش از 13 درصد افزایش یافته است. شاخص اصلی استرالیا بدترین عملکرد را در منطقه داشت و به دلیل تاثیر منفی سهام شرکت های معدنی، روز را بدون تغییر به پایان رساند. روز سه شنبه نیز درمیان معاملات اندک در آستانه سال نو شاخص ها در وال استریت با تغییر کمی روبه رو شدند. در ابتدای معاملات به دلیل آمار ناامیدکننده اعتماد مصرف کننده و گزارش قیمت مسکن، شاخص ها دچار کاهش شدند. با این وجود شاخص میانگین صنعتی داوجونز روز را با افزایش به پایان رساند.پس از آن که قیمت اوراق قرضه به دلیل استقبال اندک از مزایده این اوراق کاهش یافت، شاخص میانگین صنعتی داوجونز رشد کرد. خریداران کمتر از آنچه تصور می شد در مزایده 35 میلیارد دلاری اوراق قرضه پنج ساله شرکت کردند. شاخص میانگین صنعتی داوجونز 51/20 واحد یا 2/0 درصد افزایش یافت و به 54/11574 واحد رسید. این بیشترین سطح این شاخص از 28 اوت سال 2008 تاکنون بود. شاخص استاندارد اند پورز 500، 97/0 واحد یا کمتر از 1/0 درصد رشد کرد و به 51/1258 واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت با 39/4 واحد یا 2/0 درصد کاهش روبه رو و در رقم 88/2662 واحد ثابت شد.در ابتدای روز، مرکز کانفرنس بورد اعلام کرد اعتماد مصرف کننده نسبت به اوضاع اقتصادی از 3/54 واحد در ماه نوامبر به 5/52 واحد در ماه دسامبر کاهش یافته است. زیرا مردم آمریکا همچنان درمورد نرخ بالای بیکاری نگران هستند. به دلیل نشانه های افزایش هزینه مصرف کنندگان در فصل خرید سال نو، وال استریت سطح بالاتری را برای این شاخص پیش بینی کرده بود. عامل دیگری که بر ذهن سرمایه گذاران تاثیر منفی گذاشت این نگرانی بود که سقوط بازار مسکن ادامه خواهد یافت. روز سه شنبه مرکز کیس-شیلر استاندارد اند پورز اعلام کرد قیمت مسکن در ماه اکتبر نسبت به ماه قبل از آن 3/1 درصد سقوط کرده است. قیمت مسکن در سراسر آمریکا به خصوص در شهرهای بزرگ دچار کاهش شده است. قیمت مسکن در آتلانتا 9/2 درصد، در شیکاگو 2 درصد و در سانفرانسیسکو 9/1 درصد سقوط کرده است. روز سه شنبه با افزایش قیمت نفت خام ارزش سهام شرکت های انرژی و مواد رشد کرد. ارزش سهام شرکت شورون 2/1درصد جهش کرد و به 19/91 دلار رسید.