تجهیزات پزشکی در دست میلیاردر سوئیسی

تجهیزات پزشکی در دست میلیاردر سوئیسی


    هانتس جورگ ویس، یک کارآفرین و میلیاردر سوئیسی است که در سال 2009 از سوی مجله فوربز با ثروت 7/5 میلیارد دلار به عنوان هشتاد و سومین میلیاردر دنیا و دومین فرد ثروتمند سوئیس معرفی شد.
    ویس، رییس شرکت سینتز، یک شرکت مواد بیولوژیکی و مدیکال ایمپلنت ها (موادی که برای جایگزینی یک ساختار بیولوژیکی از دست رفته یا بهبود ساختارهای موجود در بدن کاشته می شوند) است. هانتس جورگ ویس در سال 1935 در برن سوئیس متولد شد. او پس از دریافت مدرک مهندسی عمران و ساختمان از موسسه تکنولوژی فدرال سوئیس در سال 1959 به دانشگاه هاروارد رفت. ویس از سال 1963 تا 65 در این دانشگاه مشغول به تحصیل بود و با مدرک MBA فارغ التحصیل شد.
    ویس از سال 1965 تا 1969 در پست های مختلفی در صنعت نساجی مثل مهندس کارخانه و مدیر پروژه برای شرکت های کرایسلر در پاکستان و ترکیه و فیلیپین مشغول به کار بود.
     هانتس جورگ ویس در سال 1977 رییس شرکت سینتز شد. این شرکت یک شرکت چند ملیتی تولیدکننده تجهیزات پزشکی واقع در سوئیس و پنسیلوانیا است. سینتز یکی از بزرگ ترین سازندگان کاشت های پزشکی جایگزین استخوان و ابزارهای جراحی و مواد بیولوژیکی در جهان است. این شرکت در سال 1960 به عنوان علامت تجاری موسسه غیرانتفاعی انجمن تحقیقات اینترنال فیکسیشن (AO/ASIF) که تحت لیسانس شرکای صنعتی شرکت گروه استراومان و ماتیز مدیزینال تکنیک کاشت های دائمی تولید می کرد، تاسیس شد. سینتز آمریکا که بانی آن هانتس جورگ ویس بود، در سال 1975 سومین شرکتی بود که با AO/ASIF یک هم پیمانی شکل داد.
    استراومان در سال 1990 کسب وکار کاشت های پزشکی خود را به عنوان یک شرکت مستقل به نام استراتک مدیکال از شرکت جدا کرد. شرکت استراتک مدیکال و سینتز آمریکا در سال 1999 با هم ادغام شدند و یکی از بزرگ ترین شرکت های تجهیزات پزشکی دنیا، با سهامی عام، به نام سینتز- استراتک را شکل دادند. هانتس جورگ ویس پس از این ادغام سهامدار عمده این شرکت بزرگ شد. شرکت سینتز- استراتک نهایتا پسوند استراتک را حذف کرده و نام شرکت به سینتز تغییر داد. سهام این شرکت برای اولین بار در سال 2004 به بازار سهام سوئیس، SMI معرفی شد.
    سینتز در سال 2006 توانست حقوق مربوط به نام برند سینتز و حق مالکیت معنوی آن شامل حق ثبت اختراع ها را به قیمت یک میلیارد فرانک سوئیس از AO/ASIF خریداری کند. این شرکت در سال 2007 نیز با خرید شرکت اِن اسپین وارد بازار درمان انحرافات دیسک و نخاع شد. سینتز همچنین در سال 2008 شرکت آلمانی اینومدیک، فعال در ایجاد نرم افزار و علم کامپیوتر برای تجهیزات پزشکی را از آن خود کرد. درآمد سینتز در سال 2009 با بیش از 10700 کارمند بیش از 4/3 میلیارد دلار و سود آن در حدود 824 میلیون دلار بود. سینتز و AO همچنان به همکاری خود در امور مشترک کسب وکار خود ادامه می دهند.
    هانتس جورگ ویس در کنار فعالیت های حرفه ای خود به شکل فعالانه ای در حفاظت از محیط زیست با خرید حق حفاری شرکت های حفاری معادن مشارکت دارد.
    او در سال 1989 بنیاد ویس را تاسیس کرد. این بنیاد حامی و موسس شراکت هایی غیر رسمی با سازمان های غیر انتفاعی و دولت آمریکا برای تحت حفاظت قرار دادن محیط زیست است. در نتیجه این تلاش ها در حدود 17800 کیلومتر مربع زمین به عنوان زمین محدوده پارک ملی معرفی شده است. ویس همچنین از اعضای هیات مدیره انجمن حیات وحش، هم پیمانی حفاظت از حیات وحش اوتای جنوبی، ریل تو تریل و سازمان حفاظت محیط زیست گراند کانیون تراست و عضو افتخاری بنیاد AO است.
    او همچنین از دانشگاه بازل و سالزبورگ دکترای افتخاری پزشکی دریافت کرده است. ویس تاکنون مبلغی در حدود 125 میلیون دلار برای ایجاد یک موسسه جدید مهندسی بیولوژیکی به دانشگاه هاروارد کمک کرده که تاکنون بزرگ ترین مبلغ اهدایی به دانشگاه هاروارد بوده است.
    هانتس جورگ ویس که در حال حاضر ساکن وست چستر در پنسیلوانیا است، به تپه نوردی و گردش در کلرادو، جایی که تمایلش به حفظ محیط زیست شروع شد، علاقه دارد. ویس 75 ساله از همسر خود جدا شده و یک فرزند دارد.

فرهنگ

فرهنگ

مورد : مورگان استنلی: تبدیل شدن به یک بنگاه One-firm

منبع برای مطالعه:

Kaplan, R. S., and D. P. Norton. "Linking the Balanced Scorecard to Strategy."
California Management Review 39, no.1 (Fall 1996).

سؤالات :

1- نظر شما درباره استراتژی مک (Mack) برای یکپارچگی بیشتر چیست؟ آیا این سیاست منطقی است؟ چرا؟

2- با توجه به این استراتژی، نظر شما دربار? تأکید او بر بهسازی سیستم مدیریت عملکرد چیست؟ مزایا و مضار استقرار سیستم مورد بحث چیست؟

3- برای موفقیت مک در تغییر استراتژی و فرهنگ مورگان استنلی، چه اقدامات دیگری را پیشنهاد می کنید؟ استفاده از چه ابزارهایی منابع انسانی دیگری را باید مد نظر قرار دهد؟

4- با توجه به پاسخ شما به سؤال 3، توصیه شما درباره فرآیند انجام کار چیست؟ چگونه مک باید این تغییرات را اعمال کند؟

 

منبع : دکتر علی رضاییان

تیم های خود گردان

تیم‌های خودگردان 

 

منبع برای مطالعه:

Wageman, Ruth. "Critical Success Factors for Creating Superb Self-Managing
Teams." Organizational Dynamics. Summer 1997, pp. 49-61.

سؤالات:

1- فرهنگ گروه سارتو (Sarto) را چگونه توصیف می‌کنید؟ به صورت دقیق نحوه تکامل آن را بیان کنید. فرهنگ چه تأثیری بر اثربخشی گروه داشته است؟

2-عوامل تعیین کننده تأثیر وضعیت اجتماعی در دپارتمان Plating، گروه سارتو و گروه کلارک چیست؟

3- آنالیز داده‌های ارائه شده چه چیزی را به شما آموخت؟ این چه تأثیری بر تفسیر شما از روند جاری دارد؟

4- چرا مدیریت قبلاً از سیستم غیر قانونی «Punch-out» چشم پوشی کرد؟

5- اگر شما به جای پورتر بودید چه کارهایی می کردید؟ ریسک‌های این کارها چیست؟

اطلاعات مهم تکمیلی : حقوق پایه در دپارتمان Plating در 1996 ، 8 دلار و دستمزد تونی سارتو، ساعتی 12 دلار بود. میانگین دستمزد کارگران نیمه ماهر در آمریکا 12 دلار بود. شرکت های مشابه Slade در ناحیه میشیگان، نظیر تأمین کنندگان صنعت اتومبیل، به طور میانگین ساعتی 70/14 دلار می پرداختند. کارگران صنعت اتومبیل آمریکا که در سه شرکت بزرگ (جنرال موتورز، کراسیلر و فورد) کار می کردند، حقوق پایه ای حدوداً 13 دلار در ساعت داشتند و به طور متوسط 19 دلار در ساعت به دست می آوردند. حداقل دستمزد در 1996، 25/4 دلار بود که تا اول اکتبر همان سال به 75/4 دلار افزایش یافت.

آنتراکت

لطیفه مرغ با فکر

روزی دخو از بازار رد می‌شد که دید عده ای برای خرید پرنده‌ی کوچکی سر و دست می‌شکنند و روی آن ده سکه‌ی طلا قیمت گذاشته‌اند. دخو با خودش گفت مثل اینکه قیمت مرغ این روزها خیلی بالا رفته. سپس با عجله بوقلمون بزرگی گرفت و به بازار برد، دلالی بوقلمون ملا را خوب سبک سنگین کرد و روی آن ده سکه‌ی نقره قیمت گذاشت. دخو خیلی ناراحت شد و گفت: مرغ به این خوش قد و قامتی ده سکه‌ی نقره و پرنده‌ای قد کبوتر ده سکه ی طلا؟ دلال گفت: "آن پرنده‌ی کوچک طوطی خوش زبانی است که مثل آدمیزاد می‌تواند یک ساعت پشت‌سر هم حرف بزند." دخو نگاهی انداخت به بوقلمون که داشت در بغلش چرت می‌زد و گفت: "اگر طوطی شما یک ساعت حرف می‌زند در عوض بوقلمون من دو ساعت تمام فکر می‌کند."


* * * * *

کنفرانس ها

اولین کنفرانس ملی مدیران آموزش و پژوهش ایران    

 

معرفی کنفرانس
 استفاده موثر از دانش ، نیاز به سطح بالاتری از منابع انسانی در ادارات ، سازمانها و سایر مراکز دارد. تحقّق سرمایه انسانی شامل توسعه مهارت و شکل دهی توانایی است . منشاء این مهارتها تحقیق، توسعه و آموزش منابع انسانی می باشد تجارت جهانی حاکی از آن است که آموزش یکی از موثرترین عوامل در تغییر رفتار و روزآمد کردن مهارت ، توسعه تخصصی ، بینش و نگرش سرمایه های انسانی و در نتیجه تحّول سازمانی می باشد .مدیریت ، ابزار اصلی هدایت حرکت جامعه از وضع موجود به سوی وضع مطلوب بوده و یکی از اقداماتی که میتواند این روند حرکتی را تسهیل و موفقیت اجرای برنامه های توسعه ی ملّی را تضمین بخشد ، توانمند سازی مدیران از طریق آموزشهای کاربردی و مهارتی می باشد و هدفی که هم اکنون کشورهای موفّق در سیستم آموزش خود دنبال می کنند دگرگونی روش آموزش و تقویت توانائیهای تولید دانش به منظور آماده نمودن افراد برای ورود به جهان دانش محور است . در سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 ، ابلاغیه مقام معظم رهبری « اصلاح نظام آموزشی کشور ، شامل : آموزش و پرورش آموزش فنی و حرفه ای ، آموزش عالی و کارآمد کردن آن برای تامین منابع انسانی مورد نیاز در جهت تحقق چشم انداز » تاکید گردیده است. احساس نیاز به تولید ، توسعه و به کارگیری دانش و انجام پژوهش های موثر در حوزه سازمان های کشور ، فلسفه وجودی طراحی و اجرای کنفرانس ملی مدیران آموزش و پژوهش گردید.

اهداف کنفرانس
برنامه ریزی راهبردی آموزشی ، پژوهشی در تبیین و تحقق اهداف ”همّت مضاعف، کار مضاعف “     
آشنایی با آخرین یافته ها و نظریات علمی و مفاهیم نوین تخصصی در حوزه آموزش و پژوهش
تبادل تجارب و آزموده ها و ارائه راهکارهای راهبردی در بهره وری از پژوهشهای کاربردی
معرفی دستاوردها و توانمندیهای ارائه دهندگان تجهیزات و خدمات آموزشی و پژوهشی کشور
 برنامه ریزی جهت افزایش کارآیی و اثربخشی  آموزش و پژوهش در تحقق اهداف سازمانی درنهادهای دولتی وبنگاههای اقتصادی
شناسایی و معرفی شاخص های علمی و عملیاتی ارزشیابی دوره های آموزشی مدیران آموزش و پژوهش و ارزیابی موسسات علمی و پژوهشی

محورهای کنفرانس
ارائه راهبردهای آموزشی و پژوهشی در نهادینه کردن فرهنگ "همت مضاعف کار مضاعف"     
برنامه ریزی برای آموزش اثربخش و آسیب شناسی نظام آموزش و پژوهش در سازمانها
 نقش فناوری اطلاعات در آموزش و پژوهش
 نوآوری و خلاقیت در آموزش و آشنایی با تکنیکها و شیوه های نوین آموزش و پژوهش
اهمیت سرمایه گذاری آموزشی و پژوهشی در فرآیند رشد و توسعه اقتصاد
مدلهای تعالی و استانداردهای آموزشی در سازمانهای یادگیرنده
متدولوژی پایش عملکرد مجریان و پیمانکاران آموزش پژوهش در سازمانها و بنگاههای اقتصادی
 اخلاق حرفه ای و کاربرد دانش «روانشناسی یادگیری» در مراکز آموزشی
جایگاه‌فرایندآموزش‌‌وپژوهش درپرورش سرمایه های انسانی
ارتباط و تاثیر متقابل آموزش و پژوهش
مدیریت تکنولوژی آموزشی(TTM)

برنامه ها و ویژگی های کنفرانس
 ارائه 36 مقاله برتر و منتخب در قالب 6 پنل تخصصی     
 ارائه 9 کارگاه آموزشی تخصصی و تجارب عملی مبتنی بر نیاز مخاطبین کنفرانس
 سخنرانی های کلیدی توسط مسئولین ارشد اجرایی کشور
تدوین‌ونشرکتاب«هزارتجربه‌مدیریت‎آموزشی»گزیده‌تجارب‌وآزموده‌های‌مدیران‌آموزش
چاپ و توزیع تمبر ویژه کنفرانس با همکاری شرکت پست ایران
برگزاری نمایشگاه تخصصی – توانمندسازی ، صنایع و دستاوردهای موسسات برتر
تاسیس و عضویت در «بنیاد مدیران آموزش و پژوهش»
برگزاری نمایشگاه کتب آموزشی و لوح ها و نرم افزارهای تخصصی

تقویم کنفرانس
این کنفرانس به مدت 2 روز در مردادماه 1389 در مشهد مقدس برگزار می گردد.
بر این اساس تقویم کنفرانس به شرح زیر است:

89/3/20 :  مهلت ارسال چکیده مقالات بصورت فایل WORD
89/3/25 :  اعلام نتایج داوری چکیده مقالات
89/4/7 : مهلت ارسال مشروح مقالات
89/4/15 : اعلام نتایج نهایی ارزیابی مقالات
89/3/20 :  آخرین تاریخ ثبت نام با 25% تخفیف
 6 و 7 مردادماه 1389 : زمان برگزاری کنفرانس