رشد کمی چشمگیر، رشد کیفی اندک


گزارشی از چهارمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال 




چهارمین نمایشگاه و جشنواره رسانه های دیجیتال از تاریخ 15 مهر ماه در دو بخش اصلی و جنبی و با حضور 850 شرکت کننده در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) آغاز به کار کرد.
    در نمایشگاه امسال، نرم افزارهای رسانه ای، بازی های رایانه ای نرم افزارهای تلفن همراه، پایگاه های اینترنتی، وبلاگ ها، هنرهای دیجیتالی و پژوهش، فناوری و نوآوری در رسانه های دیجیتال از بخش های اصلی بوده و بخش های جانبی نمایشگاه شامل نشست های تخصصی و کارگاه های آموزش خانواده و رسانه های دیجیتال، رسانه دیجیتال در آیینه هنر، مراکز و موسسات ارائه دهنده خدمات رسانه های دیجیتال استان ها و سازمان ها، شهر دیجیتال و بخش بین الملل است.
    برگزارکنندگان این نمایشگاه معتقدند نمایشگاه امسال نسبت به سال گذشته از لحاظ محتوا و نحوه برگزاری رشد چشمگیری داشته است و این رشد چشمگیر را به رشد 60 درصدی آثار ارائه شده در نمایشگاه و رشد 30 درصدی تعداد غرفه ها نسبت می دهند.
    
    
        

رشد کیفی یا کمی    بر اساس اعلام روابط عمومی چهارمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال در نمایشگاه امسال در بخش نرم افزارهای رسانه ای 800 اثر، در بخش پایگاه های اینترنتی و وبلاگ ها 15 هزار اثر، در بخش بازی های رایانه ای 56 اثر، در بخش نرم افزارهای تلفن همراه 80 اثر، در بخش هنرهای دیجیتال 50 اثر و در بخش پژوهش، فناوری و نوآوری 114 اثر ارائه شده است. اما اگر سری به چهارمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال بزنید و این دوره از نمایشگاه را با دوره قبل مقایسه کنید، متوجه خواهید شد که محتواهای نرم افزاری ارائه شده در نمایشگاه چهارم اگرچه با رشد کمی همراه بوده است، اما در برخی از جهات با سال قبل تفاوت چندانی نداشته است و تقریبا همان محصولات با اندکی تغییر یا بدون تغییر در نمایشگاه امسال معرفی شده اند.
    به عنوان مثال نرم افزارهای قرآنی که سال گذشته در این نمایشگاه معرفی شده بودند، امسال حضور پررنگ تری داشتند و اکثر شرکت کنندگان این نرم افزارها را در لیست محصولات خود داشتند.
    نرم افزارهای آموزشی، به ویژه نرم افزارهای زبان انگلیسی، نرم افزارهای تلفن همراه، نرم افزارهای مکان یاب و رستوران یاب، نرم افزارهای مخصوص ارسال اس ام اس های تبلیغاتی و ... در این نمایشگاه حضور پررنگی داشتند.
    
    
    نرم افزارهای آموزشی
    در بخش نرم افزارهای آموزشی شاهد حضور پررنگ ارائه دهندگان نرم افزارهای آموزشی به ویژه آموزش زبان انگلیسی هستیم. به عبارتی می توان گفت، همان شرکت هایی که سال قبل به ارائه نرم افزارهای آموزشی می پرداختند در این نمایشگاه حضور داشتند. سخت افزار کاربردی معلم همراه یکی از محصولاتی است که در نمایشگاه امسال توجه ها را به خود جلب کرده است. این سخت افزار رایانه ای قابلیت ارتباط با تلویزیون و نمایش دروس بر روی این مدیا را دارد. این محصول با قیمت 210 هزار تومان در این دوره از نمایشگاه سامانه های دیجیتال ارائه می شود. در این نمایشگاه همچنین ماشین شبیه سازی شده پژو 206 توسط شرکت شبیه ساز معرفی شده است. به گفته جلایریان مسوول غرفه این شرکت، دو ماشین شبیه سازی شده پراید و پژو206 برای آموزش به افرادی که قصد یادگیری رانندگی را دارند تولید کرد. این ماشین بسته به این که به سیستم داینامیک مجهز باشند یا خیر با قیمتی بین 8 تا 27 میلیون تومان به فروش می رسند.
    
    
    نرم افزارهای تلفن همراه
    در بخش نرم افزارهای تلفن همراه نیز مثل سال قبل شرکت هایی نظیر ژوبین، همراه یار ایرانیان، امیر نت پارسه ، پیشگامان موج تلفن همراه و ... حضور داشتند. روال کار و عرضه نرم افزارها مانند سال گذشته به ارائه نرم افزارهای قرآنی، دیکشنری، تایپ، کتاب ساز روی گوشی موبایل و ... ختم می شود.
    در این میان، شرکت امیر نت پارسه با تولید نرم افزار ضد سرقت گوشی، حضور چشمگیری در این نمایشگاه داشت. به گفته کمالی مخترع این دستگاه این نرم افزار که RADGIR نام دارد اولین سیستم ضد سرقت تلفن همراه در ایران است که امکان حذف کامل فایل های خصوصی، امکان حذف پیام های کوتاه، دفترچه تلفن و...،قابلیت ارسال موقعیت دستگاه مفقود شده روی نقشه، ارسال ریز مکالمات انجام شده در زمان سرقت را دارد. قیمت این دستگاه 11 هزار تومان است. همچنین یک گروه دانشجویی نرم افزاری ارائه کرده اند که قابلیت ارسال اس ام اس رایگان از طریق GPRS را دارد.
    
    
    نرم افزارهای سرگرمی و وبلاگ ها
    در بخش نرم افزارهای سرگرمی شرکت های مختلفی به عرضه نرم افزارهای بازی، عکس و ... پرداخته اند. شرکت های تبیان، دوربین دات نت، عکس پرینت که در قالب سایت اشتراک گذاری در این نمایشگاه شرکت کرده اند از شاخص ترین ها بودند. به گفته مسوول غرفه شرکت عکس پرینت، این شرکت امکان ایجاد آرشیو عکس ها را در فضای امن مجازی برای اعضا ایجاد کرده و با عضویت در این سایت، می توان سفارش چاپ عکس روی کارت پستال، کاغذ گلاسه و ... را در سایزهای مختلف داد.
    همچنین در بخش بازی های رایانه ای، بازی سیاره میترا که بازی ماجراجویانه ای است با تخفیف 20 درصدی به عموم علاقه مندان عرضه می شود، رویین تن نیز از دیگر بازی هایی است که در نمایشگاه ارائه می شود. بازی «قتل در کوچه های طهران 1312» یک بازی معمایی است که در آن ماجرای بررسی قتل های سریالی توسط کاراگاه افشار رمزگشایی می شود. این بازی جزو اولین بازی های گونه معمایی است که توانسته مخاطبان زیادی را به خود جذب کند.
    
    
    نرم افزارهای قرآنی
    نرم افزارهای قرآنی در تمام بخش های این نمایشگاه از جمله موبایل، آموزشی، سرگرمی حضور داشته و به نظر می رسد که بیشتر به آنها توجه شده است. این نرم افزارها که توسط گروه های متعدد شرکتی تولید و معرفی شده بودند جایگاه شاخصی در نمایشگاه داشتند.
    در بخش نرم افزارهای قرآنی شرکت های مختلفی از جمله شرکت پیشگامان موج تلفن همراه با ارائه نرم افزارهای باب النعیم، ابرا تهران با ارائه گوشی تی فون 2 که بر اساس اعلام مدیر عامل این شرکت برای کشورهای اسلامی طراحی شده است و چند شرکت دیگر حضور داشتند. همچنین شرکت ابرا تهران قرآن دیجیتالی با نام لمس الذکر در این نمایشگاه معرفی کرده است که قابلیت سازگاری با GPS، اعلام اوقات شرعی و جهت قبله، قرائت قرآن با صدای هشت قاری و... را دارد. این دستگاه هم با قیمت 200 هزار تومان در نمایشگاه رسانه های دیجیتال عرضه شده است.
    قلم هوشمند قرآنی که محصول شرکت سروش مهر است نیز در این نمایشگاه بازدید کنندگان زیادی داشت. این شرکت که عمده فعالیتش روی هوش مصنوعی متمرکز شده است با این شیوه امکان آموزش قرآن را به کاربران این وسیله داده است. همچنین در این نمایشگاه نخستین آی پاد قرآنی ایرانی به بازدیدکنندگان معرفی شد. این دستگاه قابلیت ارائه قرآن به صورت بخش و فصل با ترجمه های گوناگون و قرائت های متنوع و .... را دارد. این دستگاه با سیستم عاملی که در ایران تولید شده است، کار کرده و با صفحه لمسی سه و نیم اینچی به نام قرآن دیجیتالی مهر ارائه می شود. این دستگاه در دو مدل الزهرا و هنان به صورت گسترده معرفی و عرضه می شود.
    
    
    نرم افزارهای کاربردی
    در بخش نرم افزارهای کاربردی علاوه بر شرکت هایی که به ارائه نقشه های دیجیتالی با قیمت 10 تا 14 هزار تومان می پرداختند، گروهی به عرضه دستگاه های مکان یاب می پردازند.
    به گفته مدیر بازرگانی شرکت بهینه نرم افزار آسیا مبنا، نرم افزار مکان نمای ره نما روی دستگاه هایی چون گوشی موبایل، پاکت پی سی، کامپیوتر و نویگیتور نصب می شوند و قیمتی حدود 10 تا 15 هزار تومان دارد. با استفاده از این دستگاه امکان پیگیری وضعیت خودرو، مکان های توقف، وضعیت خودرو و... وجود دارد. شرکت عصر گویش پرداز نیز در نمایشگاه امسال سه برنامه نسبتا جذاب را ارائه کرده است که منجر به ازدحام در غرفه این شرکت شده است. نویسا، آریانا و نیوشا، نام های این سه برنامه هستند. نویسا یک برنامه تایپ گفتاری فارسی است که به وسیله آن کاربر می تواند متنی را خوانده و برنامه به شکل خودکار متن خوانده شده را تایپ کرده و می تواند در محیط مختلف برنامه های کاربردی همچون ورد ذخیره سازی کند. آریانا برنامه دیگر این شرکت است که درست کاری برعکس نویسا انجام می دهد. به این شکل که این برنامه متون داده شده را برای کاربر می خواند با این تفاوت که صوت به کار رفته در این برنامه برخلاف نمونه های مشابه از حالت روباتیک درآمده و بسیار شبیه به گفتار واقعی شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد