تازه های نشر

    
    مقدمه ای بر اقتصادسنجی مالی
    جلد اول «مقدمه ای بر اقتصادسنجی مالی» نوشته «کریس بروکز» و ترجمه «دکتر احمد بدری» و «عبدالمجید عبدالباقی» است.
    کریس بروکز استاد رشته مالی و مدیر بخش تحقیقات انجمن بین الملل بازار سرمایه (ICMA) است. حوزه تحقیقات وی شامل قیمت گذاری دارایی ها، مدیریت صندوق های مشترک سرمایه گذاری، مدیریت ریسک، تحلیل های اقتصادسنجی و مدل سازی مالی است.
    کتاب حاضر با دومین ویرایش منتشر شده است. مولف در پیشگفتار درخصوص انگیزه خود از انتشار این کتاب می گوید: «نگارش کتابی که بر استفاده از تکنیک ها به جای استنتاج تمرکز داشته باشد، کتابی که مستلزم تسلط کامل خواننده بر مباحث اقتصادسنجی نباشد، استفاده از مثال ها و واژگان مالی به جای مثال های اقتصادی، ارائه مورد پژوهی ها و مثال هایی از کاربرد اقتصادسنجی در عمل که برگرفته از ادبیات آکادمیک مالی است.»
    این کتاب در هفت فصل شامل: مقدمه، مروری بر مدل رگرسیون خطی کلاسیک، بسط مدل رگرسیون خطی کلاسیک، مفروضات مدل رگرسیون خطی کلاسیک و آزمون های تشخیصی، مدل سازی و پیش بینی سری های زمانی تک متغیری، مدل های چند متغیره و داده های پانل نگاشته شده است.
    این کتاب برای دانشجویان دوره های کارشناسی، کارشناسی ارشد و MBA که نیازمند دانش وسیعی در زمینه تکنیک های اقتصادسنجی مدرنی هستند که بیشتر در ادبیات مالی کاربرد دارد، تدوین شده است.
    همچنین این کتاب می تواند برای استفاده در دروس تجزیه و تحلیل سری های زمانی در دانش مالی یا اقتصادسنجی مالی در دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد مالی، اقتصاد مالی، اوراق بهادار و سرمایه گذاری و نظایر آن مورد استفاده قرار گیرد.
    کتاب حاضر در 400 صفحه و با تیراژ 2500 نسخه توسط «نص» چاپ و منتشر شده است. 
    
   
    
    «مدل ارتباطی بورس ها»
    سنا - کتاب مدل ارتباطی بورس ها با عنوان SAMIP، از سوی شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، منتشر شد.
    در این کتاب ضمن معرفی انواع مدل ها و پروتکل های ارتباطی بین دو طرف بورس های دنیا، مدل بهینه برای ایجاد ارتباط بین بورس های کشورهای اسلامی با لحاظ محدودیت ها و موانع ایجاد ارتباط (Link) موثر معرفی شده است.
    مدل SAMIP که مخفف Settlement aware markets Interlinking protocol است به مفهوم پروتکل لینک آگاه از مسائل مربوط به حوزه تسویه و پایاپای است. به این معنی که این مدل با تعریف قواعد و مقررات مربوط به معاملات هر کشور مشارکت کننده در لینک، از انجام معاملات فرامرزی که پس از انجام در بخش تسویه و پایاپای دچار اشکال می شوند جلوگیری کرده و به اصطلاح معاملات باطل (Failed trade) را به حداقل ممکن می رساند. از سوی دیگر با توجه به تعریف دولایه ای مشارکت کنندگان در این پروتکل به لایه ارتباطی CSDهای (نهادهای تسویه و پایاپای) کشورهای مختلف با یکدیگر و لایه ارتباطی CSDها با مشتریان، ریسک های مربوطه مثل ریسک طرف معامله (Principal Risk) یا ریسک نکول (Default Risk) اشاره شده است.
    یکی از مهمترین مسائل در نظر گرفته شده در پروتکل ارتباطی SAMIP پوشش ریسک نرخ ارز است که با تعبیه صندوقی به نام ICF ا (International Clearing Fund) به خوبی مورد توجه قرار گرفته و با بهره گیری از دوره زمانی T+ 0 جهت تسویه در لایه CSDها (همانند مدل Link up اروپایی) ریسک تغییرات نرخ ارز را حذف کرده است.
    یادآوری می شود این مدل با همکاری شرکت بورس اوراق بهادار تهران در چهارمین نشست بورس ها و نهادهای تسویه و پایاپای کشورهای اسلامی که در روزهای اول و دوم اکتبر سال جاری میلادی در استانبول ترکیه برگزار شد توسط شرکت سپرده گذاری ارائه شد که مورد استقبال قرار گرفت. کتاب مدل ارتباطی بورس ها توسط شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس منتشر شده است و علاقه مندان می توانند کتاب یادشده را از این شرکت به نشانی تهران، ابتدای ملاصدرا، شماره 13، طبقه همکف، تلفن 88679540 دریافت کنند.
    

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد