استاد دانشگاه صنعتی شریف: آینده اقتصاد از آن مدیران زن است

     گروه بازرگانی- رییس گروه MBA دانشگاه صنعتی شریف در همایش «تجربه های موفق و ناموفق زنان کارآفرین» که در اتاق تهران برگزار شد، آینده را از آن مدیران زن دانست و با اشاره به اهمیت کارآفرینی در کشورهای صنعتی گفت:
    اگر دولت ها هزینه های بسیاری را صرف «کارآفرینی» می کنند و با انواع حمایت ها، فضا را برای کارآفرینان فراهم می سازند تنها به این دلیل است که باور دارند، عصر امروز، عصر کارآفرینی است.
    به گفته دکتر حسین فیض بخش، «افزایش ثروت»، «توسعه تکنولوژی» و «ایجاد اشتغال» سه انگیزه «توسعه کارآفرینی» در کشور های صنعتی بوده است. این استاد دانشگاه در این همایش گفت: در سایر کشور ها، تمام فارغ التحصیلان برای دریافت مدرک تحصیلی خود موظف هستند دوره ای را با محوریت کارآفرینی بگذرانند؛ اما در ایران، حتی دانشگاه های صاحب نام نیز توجهی به این موضوع نشان نداده اند.
    وی با بیان اینکه مبنای فعالیت نسل اول و دوم دانشگاه ها در سطح جهان، آموزش و تحقیق بوده است، افزود: هم اکنون نسل سومی از دانشگاه ها در حال شکل گیری است که «کارآفرین» محور است؛یعنی نسبت به تربیت کارآفرینان تمرکز دارد. دکتر فیض بخش این نکته را هم گوشزد کرد که اگر امروز از ظرفیت جوانان برای توسعه کارآفرینی در کشور بهره برداری نشود، این امکان برای ایران، دیگرتکرار نخواهد شد.
    او پس از تاکید بر اهمیت آموزش در کارآفرینی، رشد کارآفرینی زنان را در ایران پیش بینی کرد و گفت: کارآفرینی زنان در چند سال آینده با رشد چشمگیری مواجه خواهد شد.
    به اعتقاد فیض بخش تاکنون برای حمایت از کارآفرینی زنان در کشور اقدامات شایسته ای صورت نگرفته است؛ اما چنانچه برای به فعلیت رسیدن پتانسیل های موجود در دانشگاه ها برنامه ریزی شود، اتفاقات بزرگی در این عرصه رخ خواهد داد.این استاد دانشگاه وقوع این حرکت را نه فقط در ایران که در سایر کشور ها نیز به واسطه «پیچیده شدن عوامل تاثیرگذار بر محیط کسب وکار» و« افزایش این تغییرات در طول زمان» اجتناب ناپذیر دانست.
    وی تاکید کرد: در چنین شرایطی، مدیرانی موفق خواهند بود که برای مدیریت، روشی شبیه آنچه زنان برای مدیریت خانواده برمی گزینند، در پیش بگیرند؛ روشی که «خلاقیت»، «حمایت» و«ارتباط مناسب با کارمندان» را مبنا قرار می دهد.
    دکتر فیض بخش با بیان اینکه «مدیران آینده،سبکی زنانه برای مدیریت انتخاب می کنند» خاطرنشان کرد: «آینده اقتصاد از آن مدیران زن است.»
    او سپس به تفاوت های کارآفرینی زنان و مردان اشاره کرد و گفت: مردان، اغلب به سمت «تولید» می روند و زنان فعالیت های خدماتی را برمی گزینند. این در حالی است که پیش بینی می شود، در 40 سال آینده تنها سه درصد نیروی کار به کشاورزی اشتغال داشته و 4 درصد این نیرو ها نیز در بخش های تولیدی فعالیت می کنند و 93 درصد نیروی کار در حوزه خدمات مشغول خواهند شد.
    رییس شورای بانوان بازرگان اتاق تهران نیز هدف از برگزاری این همایش را «تهیه گنجینه ای از تجربیات بانوان صاحب کسب و کار در قالب تجربه موفق و ناموفق برشمرد» و گفت:«قصد داریم با انتقال تجربیات به بانوانی که در آغاز این راه قرار دارند الگوی مناسبی ارائه کنیم.»
    سیده فاطمه مقیمی گفت:«وقتی این تجربیات با دست و دلبازی در اختیار متقاضیان ورود به فضای کسب وکار قرار می گیرد، نتیجه در کوتاه ترین زمان وبه بهترین شکل حاصل می شود.»
    به باور مقیمی، زنانی که درمدیریت نظام خانواده موفق هستند، بی شک درمیدان فعالیت های اقتصادی نیز به موفقیت دست خواهند یافت.
    مقیمی، با انتقاد از برخی دیدگاه ها نسبت به نقش آفرینی زنان در حوزه اقتصاد اضافه کرد: اغلب، به محض آنکه خللی در فعالیت های اقتصادی زنان ایجاد می شود، تمام نگاه ها به سوی آنان جلب می شود و در معرض اتهام قرار می گیرند. در حالی که این نگرش در جامعه باید تغییر کند.
    
نظرات 1 + ارسال نظر
مدیر وب سایت آگهء استخدام چهارشنبه 24 آذر 1389 ساعت 01:07 ب.ظ http://hamyar.blogsky.com

با سلام وب سایت پر بازدید دانشجویان و کارجویان و کارفرمایان آمادگی دارد باشما تبادل لینک کند
مارا بانام آگهی استخدام لینک کنید و خبر دهید تا لینکتان کنیم با تشکر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد