فناوری برای بهبود کیفیت زندگی نابینایان

 
یکی از مشکلات اصلی نابینایان ناتوانی در خواندن و نوشتن متون عادی و استفاده از دستگاه های الکترونیکی مصرفی از قبیل تلفن های همراه هوشمند و لوح- رایانه های لمسی است. به نظر می رسد که دنیای ارتباطات بیکار ننشسته و با بهره گیری از فناوری های نوین تلاش هایی را برای قابل استفاده کردن این ابزارهای الکترونیک برای نابینایان آغاز کرده است.
    انگشتانه بریل این انگشتانه یک برگردان کننده حروف بریل است. در این انگشتانه ویژه، یک فناوری مینیاتوری به کار رفته است که به کاربر اجازه می دهد انگشت خود را روی یک واژه معمولی سر بدهد و آن را به خاطر یک بازخورد لمسی به صورت خط بریل حس کند وکتاب های کاغذی معمولی حروف و کلمات را به صورت حروف بریل بخوانند.
    
    تلفن همراه بریل
    «سئونکئون پارک» طراح کره ای از سال گذشته روی یک نمونه آزمایشی تلفن های همراه ویژه نابینایان کار می کند. این تلفن همراه یک صفحه نمایشگر و یک صفحه کلید با حروف بریل دارد. این طراح با استفاده از ماده پلاستیکی «پلاستیک فعال الکتریک» توانسته است فناوری ویژه ای به نام «بازخورد لمسی عملکردی» را فعال کند. این فناوری، یک عملکرد ویژه است که به تلفن همراه اجازه می دهد در زمان واقعی هر نوع متنی را از طریق یک بازخورد غیرصوتی لمسی و برپایه کد بریل نشان دهد. به این ترتیب کاربر نابینا می تواند نه تنها «اس.ام.اس» ها را بخواند و بنویسد بلکه می تواند روی تلفن همراه خود بازی کند و یا وارد سرویس های آنلاین ساده بشود.
    
    چاپگر و اسکنر بریل
    Haptic Braille عنـــــــوان دستگاهی است که قادر است متنی را که با حروف معمولی نوشته شده است اسکن کند و از طریق یک بازشناسی کاراکترهای نوری که استاندارد چاپ های دیجیتالی است، متن را شناسایی کرده و سپس متن را به حروف بریل تبدیل کند. این حروف بریل روی سطح دستگاه ظاهر می شود و کاربر می تواند متن را به راحتی بخواند.
    همچنین این دستگاه الکترونیکی کوچک قادر است هر نوع متنی از روزنامه ها تا آگهی ها و اطلاعیه های دیواری را به خط بریل تبدیل کند و ارتباط نابینایان را بطور ملموسی با دنیای افراد بینا محکم تر کند.
    
    تلفن همراه هوشمند بریل
    تلفن همراه هوشمند بریل یک تلفن همراه دیگر ویژه نابینایان است.
    این تلفن همراه بریل نیز که درحال حاضر در حد یک طرح مفهومی است راهنمای صوتی و خطوط بریل را برای ارتباط برقرار کردن با کاربر استفاده می کند.
    سپس یک نمایشگر سیلیکونی بریل یک سیگنال صوتی را از راه بلوتوث به هدست دستگاه که کاربر آن را روی گوش های خود گذاشته است ارسال می کند و به این ترتیب نابینا می تواند مطالب نوشته شده تلفن همراه شامل شماره تلفن های ذخیره شده و پیام های متنی را بخواند.
    بریل نویس
    گروهی از طراحان کره ای دستگاه دیگری به نام Braille Stapler را طراحی کردند که می توانند نابینایان را به دنیای بیرون متصل تر کنند.
    این دستگاه، قابل حمل و سریع بوده و استفاده آسانی دارد. این طرح مفهومی از حدود شش دکمه استفاده می کند. کاربر برای استفاده از این دستگاه یک ورقه کاغذ را وارد Braille Stapler می کند و با ضربه زدن به این شش دکمه فوراً و به سادگی متن خود را می نویسد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد